Legea contabilitatii nr. 82/1991 - republicata 18.06.2008
Legea contabilitatii nr. 82/1991 a fost republicata in Monitorul Oficial Partea I, nr. 454 din 18.06.2008.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele
nationale de cercetare-dezvoltare, societatile cooperatiste si celelalte persoane juridice au obligatia sa
organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, respectiv contabilitatea financiara, potrivit prezentei
legi, si contabilitatea de gestiune adaptata la specificul activitatii.
(2) Institutiile publice, asociatiile si celelalte persoane juridice cu si fara scop patrimonial, precum si
persoanele fizice care desfasoara activitati producatoare de venituri au, de asemenea, obligatia sa
organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, respectiv contabilitatea financiara si, dupa caz,
contabilitatea de gestiune.
(3) Subunitatile fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate, care apartin persoanelor prevazute
la alin. (1) si (2), cu sediul sau domiciliul in Romania, precum si subunitatile fara personalitate juridica
din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul in strainatate au obligatia sa
organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, potrivit prezentei legi.
Art. 2. - (1) Contabilitatea, ca activitate specializata in masurarea, evaluarea, cunoasterea, gestiunea
si controlul activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, precum si a rezultatelor obtinute din activitatea
persoanelor juridice si fizice prevazute la art. 1, trebuie sa asigure inregistrarea cronologica si
sistematica, prelucrarea, publicarea si pastrarea informatiilor cu privire la pozitia financiara,
performanta financiara si fluxurile de trezorerie, atat pentru cerintele interne ale acestora, cat si in
relatiile cu investitorii prezenti si potentiali, creditorii financiari si comerciali, clientii, institutiile publice si
alti utilizatori.
(2) Contabilitatea publica cuprinde:
a) contabilitatea veniturilor si cheltuielilor bugetare, care sa reflecte incasarea veniturilor si plata
cheltuielilor aferente exercitiului bugetar;
b) contabilitatea Trezoreriei Statului;
c) contabilitatea generala bazata pe principiul constatarii drepturilor si obligatiilor, care sa reflecte
evolutia situatiei financiare si patrimoniale, precum si a excedentului sau a deficitului patrimonial;
d) contabilitatea destinata analizarii costurilor programelor aprobate.
(3) Contabilitatea institutiilor publice asigura informatii ordonatorilor de credite cu privire la executia
bugetelor de venituri si cheltuieli, patrimoniul aflat in administrare, precum si pentru intocmirea contului
general anual de executie a bugetului de stat, a contului anual de executie a bugetului asigurarilor
sociale de stat, fondurilor speciale, precum si a conturilor anuale de executie ale bugetelor locale.
Art. 3. - (1) Contabilitatea se tine in limba romana si in moneda nationala.
(2) Contabilitatea operatiunilor efectuate in valuta se tine atat in moneda nationala, cat si in valuta,
potrivit reglementarilor elaborate in acest sens.
(3) Pentru necesitatile proprii de informare, persoanele prevazute la art. 1 pot opta pentru intocmirea
situatiilor financiare si intr-o alta moneda.
Art. 4. - (1) Ministerul Economiei si Finantelor elaboreaza si emite norme si reglementari in domeniul
contabilitatii, planul de conturi general, modelele situatiilor financiare, registrelor si formularelor
comune privind activitatea financiara si contabila, normele metodologice privind intocmirea si utilizarea
acestora.
(2) Ministerul Economiei si Finantelor elaboreaza si emite norme privind contabilitatea in partida
simpla.
(3) Normele si reglementarile contabile pentru institutiile de credit, institutiile financiare nebancare,
definite potrivit reglementarilor legale, inscrise in Registrul general, Fondul de garantare a depozitelor
in sistemul bancar, societatile de asigurare-reasigurare autorizate, reglementate si supravegheate de
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, precum si pentru entitatile autorizate,
reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare se elaboreaza si se emit
corespunzator de Banca Nationala a Romaniei, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, Comisia de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, cu avizul
Ministerului Economiei si Finantelor.
(4) Elaborarea reglementarilor prevazute la alin. (1), (2) si (3) se face cu consultarea organismelor
profesionale de profil.
Art. 5. - (1) Persoanele prevazute la art. 1 au obligatia sa conduca contabilitatea in partida dubla si sa
intocmeasca situatii financiare anuale.
(2) Categoriile de persoane care pot tine contabilitatea in partida simpla se stabilesc prin ordin al
ministrului economiei si finantelor.
(3) Pentru organizatii patronale si sindicale, precum si pentru alte categorii de organizatii fara scop
patrimonial, care nu desfasoara activitati economice, Ministerul Economiei si Finantelor aproba un
sistem simplificat de raportare financiara, avand in vedere si cerintele organismelor europene de
profil.
Art. 6. - (1) Orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii
ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de
document justificativ.
(2) Documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate angajeaza raspunderea
persoanelor care le-au intocmit, vizat si aprobat, precum si a celor care le-au inregistrat in
contabilitate, dupa caz.
Art. 7. - (1) Persoanele prevazute la art. 1 au obligatia sa efectueze inventarierea generala a
elementelor de activ si de pasiv detinute la inceputul activitatii, cel putin o data pe an pe parcursul
functionarii lor, in cazul fuziunii sau incetarii activitatii, precum si in alte situatii prevazute de lege.
(2) Ministerul Economiei si Finantelor poate aproba exceptii de la regula inventarierii anuale pentru
unele bunuri cu caracter special aflate in administrarea institutiilor publice, la propunerea ordonatorilor
principali de credite.
(3) Rezultatul inventarierii se inregistreaza in contabilitate potrivit reglementarilor contabile aplicabile.
Art. 8. - (1) Evaluarea elementelor detinute cu ocazia inventarierii si prezentarea acestora in situatiile
financiare anuale se fac potrivit reglementarilor contabile aplicabile.
(2) Reevaluarea imobilizarilor corporale se face la valoarea justa de la data bilantului. Valoarea justa
se determina pe baza unor evaluari efectuate, de regula, de evaluatori autorizati conform
reglementarilor legale in vigoare.
(3) Evaluarea elementelor monetare in valuta si a celor exprimate in lei, a caror decontare se face in
functie de cursul unei valute, se efectueaza potrivit reglementarilor contabile si aplicabile.
(4) Valoarea activelor si datoriilor, cu ocazia reorganizarilor efectuate potrivit legii, se determina, de
regula, de evaluatori autorizati conform reglementarilor legale in vigoare.
Art. 9. - (1) Documentele oficiale de prezentare a situatiei economico-financiare a persoanelor
prevazute la art. 1 sunt situatiile financiare anuale, stabilite potrivit legii, care trebuie sa ofere o
imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la
activitatea desfasurata.
(2) Pentru institutiile publice documentul oficial de prezentare a situatiei patrimoniului aflat in
administrarea statului si a unitatilor administrativ-teritoriale si a executiei bugetului de venituri si
cheltuieli este situatia financiara trimestriala si anuala.
(3) Societatile-mama, definite astfel in reglementarile contabile aplicabile grupurilor de societati,
intocmesc si prezinta si situatii financiare anuale consolidate.
CAPITOLUL II
Organizarea si conducerea contabilitatii
Art. 10. - (1) Raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la persoanele prevazute la
art. 1 revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii
unitatii respective.
(2) Contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de
catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta
functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare.
(3) Contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in
domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale
Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
(4) Raspunderea pentru aplicarea necorespunzatoare a reglementarilor contabile revine directorului
economic, contabilului-sef sau altei persoane imputernicite sa indeplineasca aceasta functie,
impreuna cu personalul din subordine. In cazul in care contabilitatea este condusa pe baza de
contract de prestari de servicii, incheiat cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii,
membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, raspunderea pentru
conducerea contabilitatii revine acestora, potrivit legii si prevederilor contractuale.
(5) Institutiile publice la care contabilitatea nu este organizata in compartimente distincte sau care nu
au personal incadrat cu contract individual de munca, potrivit legii, pot incheia contracte de prestari de
servicii, pentru conducerea contabilitatii si intocmirea situatiilor financiare trimestriale si anuale, cu
societati comerciale de expertiza contabila sau cu persoane fizice autorizate, conform legii. Incheierea
contractelor se face cu respectarea reglementarilor privind achizitiile publice de bunuri si servicii. Plata
serviciilor respective se face din fonduri publice cu aceasta destinatie.
Art. 11. - Detinerea, cu orice titlu, de bunuri materiale, titluri de valoare, numerar si alte drepturi si
obligatii, precum si efectuarea de operatiuni economice, fara sa fie inregistrate in contabilitate, sunt
interzise.
Art. 12. - (1) Contabilitatea imobilizarilor se tine pe categorii si pe fiecare obiect de evidenta.
(2) Contabilitatea stocurilor se tine cantitativ si valoric sau numai valoric, in conditiile stabilite de
reglementarile legale.
Art. 13. - Inregistrarea in contabilitate a elementelor de activ se face la costul de achizitie, de
productie sau la valoarea justa pentru alte intrari decat cele prin achizitie sau productie, dupa caz.
Art. 14. - Creantele si datoriile se inregistreaza in contabilitate la valoarea nominala.
Art. 15. - Valoarea actiunilor emise sau a altor titluri, precum si varsamintele efectuate in contul
capitalului subscris se reflecta distinct in contabilitate.
Art. 16. - Contabilitatea clientilor si furnizorilor, a celorlalte creante si obligatii se tine pe categorii,
precum si pe fiecare persoana fizica sau juridica.
Art. 17. - (1) Contabilitatea cheltuielilor se tine pe feluri de cheltuieli, dupa natura sau destinatia lor,
dupa caz.
(2) Contabilitatea veniturilor se tine pe feluri de venituri, dupa natura sau sursa lor, dupa caz.
(3) Contabilitatea veniturilor si cheltuielilor bugetului general consolidat se tine pe subdiviziunile
clasificatiei bugetare.
Art. 18. - Contabilitatea institutiilor publice asigura inregistrarea drepturilor constatate, veniturilor
incasate, angajamentelor bugetare, angajamentelor legale, platilor de casa si a cheltuielilor efective,
pe subdiviziunile clasificatiei bugetare, potrivit bugetului aprobat si normelor metodologice elaborate
de Ministerul Economiei si Finantelor.
Art. 19. - (1) In contabilitate, profitul sau pierderea se stabileste cumulat de la inceputul exercitiului
financiar. Inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli se efectueaza, de regula, la sfarsitul exercitiului
financiar.
(2) Rezultatul definitiv al exercitiului financiar se stabileste la inchiderea acestuia.
(3) Repartizarea profitului se inregistreaza in contabilitate pe destinatii, dupa aprobarea situatiilor
financiare anuale.
(4) Pierderea contabila reportata se acopera din profitul exercitiului financiar si cel reportat, din
rezerve, prime de capital si capital social, potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor sau
asociatilor.
(5) La institutiile publice rezultatul executiei bugetare se stabileste anual prin inchiderea conturilor care
reflecta incasarea veniturilor si plata cheltuielilor aferente exercitiului bugetar.
(6) Excedentul sau deficitul patrimonial se determina de catre institutiile publice, in conformitate cu
normele metodologice elaborate de Ministerul Economiei si Finantelor.
CAPITOLUL III
Registrele de contabilitate
Art. 20. - Registrele de contabilitate obligatorii sunt: Registrul-jurnal, Registrul-inventar si Cartea mare.
Intocmirea, editarea si pastrarea registrelor de contabilitate se efectueaza conform normelor elaborate
de Ministerul Economiei si Finantelor.
Art. 21. - Registrele de contabilitate se utilizeaza in stricta concordanta cu destinatia acestora si se
prezinta in mod ordonat si astfel completate incat sa permita, in orice moment, identificarea si
controlul operatiunilor contabile efectuate.
Art. 22. - Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate se intocmeste
balanta de verificare, cel putin anual, la incheierea exercitiului financiar sau la termenele de intocmire
a raportarilor contabile stabilite potrivit legii.
Art. 23. - Persoanele prevazute la art. 1 care utilizeaza sisteme informatice de prelucrare automata a
datelor au obligatia sa asigure prelucrarea datelor inregistrate in contabilitate in conformitate cu
normele contabile aplicate, controlul si pastrarea acestora pe suporturi tehnice.
Art. 24. - Inregistrarea in contabilitate a operatiunilor determinate de fuziunea, divizarea sau incetarea,
potrivit legii, a activitatii persoanelor prevazute la art. 1 se face pe baza documentelor
corespunzatoare intocmite in asemenea situatii.
Art. 25. - (1) Registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza
inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva persoanelor prevazute la art. 1 timp de
10 ani, cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite, cu
exceptia statelor de salarii, care se pastreaza timp de 50 de ani.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) se pot stabili, in mod justificat, prin ordin al ministrului
economiei si finantelor, registrele de contabilitate si documentele justificative care se pastreaza timp
de 5 ani.
Art. 26. - In caz de pierdere, sustragere sau distrugere a unor documente contabile se vor lua masuri
de reconstituire a acestora in termen de maximum 30 de zile de la constatare, potrivit reglementarilor
emise in acest scop.
CAPITOLUL IV
Situatii financiare
Art. 27. - (1) Exercitiul financiar reprezinta perioada pentru care trebuie intocmite situatiile financiare
anuale si, de regula, coincide cu anul calendaristic.
(2) Durata exercitiului financiar este de 12 luni.
(3) Exercitiul financiar poate fi diferit de anul calendaristic:
a) pentru sucursalele cu sediul in Romania, care apartin unei persoane juridice straine, cu exceptia
institutiilor de credit, institutiilor financiare nebancare, definite potrivit legii, inscrise in Registrul
general, entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor
Mobiliare, societatilor de asigurare, asigurare-reasigurare si de reasigurare, entitatilor autorizate,
reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, daca
exercitiul financiar difera pentru societate;
b) pentru filialele consolidate ale societatii-mama, precum si pentru filialele filialelor, cu exceptia
institutiilor de credit, institutiilor financiare nebancare, definite potrivit legii, inscrise in Registrul
general, entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor
Mobiliare, societatilor de asigurare, asigurare-reasigurare si de reasigurare, entitatilor autorizate,
reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, daca
exercitiul financiar difera pentru societatea-mama.
(4) Exercitiul financiar al unitatilor nou-infiintate incepe la data infiintarii, potrivit legii.
(5) Exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe la data incheierii exercitiului
financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare
este considerata un exercitiu financiar, indiferent de durata sa.
(6) Situatiile financiare anuale consolidate ale unei societati-mama se intocmesc pentru acelasi
exercitiu financiar aplicabil situatiilor financiare anuale ale societatii-mama. Daca exercitiul financiar al
filialelor difera de exercitiul financiar aplicabil societatii-mama, situatiile financiare anuale consolidate
pot fi intocmite la o alta data pentru a tine cont de exercitiul financiar al majoritatii sau al celor mai
importante dintre societatile consolidate.
(7) Exercitiul financiar pentru institutiile publice este anul bugetar.
Art. 28. - (1) Persoanele prevazute la art. 1 au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale,
inclusiv in situatia fuziunii, divizarii sau incetarii activitatii acestora, in conditiile legii.
(2) Ministerul Economiei si Finantelor poate stabili intocmirea si depunerea la unitatile teritoriale ale
Ministerului Economiei si Finantelor a situatiilor financiare sau a unor raportari contabile si la alte
perioade decat anual, in cadrul exercitiului financiar.
(3) Pentru persoanele juridice care aplica Standardele internationale de raportare financiara (IFRS),
situatiile financiare au componentele prevazute de aceste standarde.
(4) Persoanele juridice care aplica reglementarile contabile conforme cu directivele europene
intocmesc situatii financiare anuale, care au componentele prevazute de reglementarile contabile
aplicabile.
(5) Categoriile de persoane juridice care aplica reglementarile contabile conforme cu directivele
europene si/sau Standardele internationale de raportare financiara (IFRS) se stabilesc prin ordin al
ministrului economiei si finantelor.
(6) Pentru persoanele juridice fara scop patrimonial situatiile financiare anuale se compun din bilant,
contul rezultatului exercitiului, politici contabile si note explicative.
(7) Situatiile financiare anuale constituie un tot unitar si sunt insotite de raportul administratorilor.
(8) Pentru sucursalele din Romania ale institutiilor de credit si ale altor institutii financiare cu sediul in
strainatate, institutiile prevazute la art. 4 alin. (3) stabilesc continutul situatiilor financiare anuale care
trebuie publicate de aceste sucursale. Institutiile respective stabilesc si cerintele referitoare la
informatiile privind activitatea proprie a sucursalelor, care trebuie publicate de sucursalele respective
in situatia in care acestea nu sunt obligate sa publice situatii financiare anuale referitoare la activitatea
proprie.
(9) Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si anuale, conform normelor elaborate de
Ministerul Economiei si Finantelor.
Art. 29. - (1) Situatiile financiare anuale vor fi insotite de raportul administratorilor, raportul de audit
sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz, si de propunerea de distribuire a profitului sau de
acoperire a pierderii contabile.
(2) O societate-mama trebuie sa intocmeasca atat situatii financiare anuale pentru propria activitate,
cat si situatii financiare anuale consolidate, in conditiile prevazute de reglementarile contabile
aplicabile.
Art. 30. - Situatiile financiare anuale vor fi insotite de o declaratie scrisa a persoanelor prevazute la
art. 10 alin. (1) prin care isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor financiare anuale si
confirma ca:
a) politicile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare anuale sunt in conformitate cu
reglementarile contabile aplicabile;
b) situatiile financiare anuale ofera o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a
celorlalte informatii referitoare la activitatea desfasurata;
c) persoana juridica isi desfasoara activitatea in conditii de continuitate.
Art. 31. - Situatiile financiare anuale consolidate trebuie sa fie insotite de o declaratie scrisa a
administratorului societatii-mama prin care isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor
financiare anuale consolidate si confirma ca:
a) politicile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare anuale consolidate sunt in conformitate
cu reglementarile contabile aplicabile;
b) situatiile financiare anuale consolidate ofera o imagine fidela a pozitiei financiare, a performantei
financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea grupului.
Art. 32. - (1) Membrii organelor de administratie, de conducere si supraveghere ale persoanelor
juridice au obligatia de a asigura ca situatiile financiare anuale si raportul administratorilor sa fie
intocmite si publicate in conformitate cu legislatia nationala.
(2) Membrii organelor de administratie, de conducere si supraveghere ale societatii-mama au obligatia
de a asigura ca situatiile financiare anuale consolidate si raportul consolidat al administratorilor sa fie
intocmite si publicate in conformitate cu legislatia nationala.
Art. 33. - (1) Obiectivul situatiilor financiare anuale consolidate este de a oferi o imagine fidela a
pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea grupului,
potrivit reglementarilor contabile aplicabile.
(2) Situatiile financiare anuale consolidate constituie un tot unitar si se intocmesc in termen de 8 luni
de la incheierea exercitiului financiar al societatii-mama. Acestea cuprind bilantul consolidat, contul de
profit si pierdere consolidat, precum si celelalte componente, respectiv informatii referitoare la
activitatea grupului, potrivit reglementarilor contabile aplicabile, si note explicative la situatiile
financiare anuale consolidate.
Art. 34. - (1) Situatiile financiare anuale ale persoanelor juridice de interes public sunt supuse auditului
financiar, care se efectueaza de catre auditori financiari, persoane fizice sau juridice autorizate, in
conditiile legii.
(2) In intelesul prezentei legi, prin persoane juridice de interes public se intelege: institutiile de credit;
institutiile financiare nebancare, definite potrivit reglementarilor legale, inscrise in Registrul general;
societatile de asigurare, asigurare-reasigurare si de reasigurare; entitatile autorizate, reglementate si
supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private; societatile de servicii de
investitii financiare, societatile de administrare a investitiilor si organismelor de plasament colectiv,
autorizate/avizate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare; societatile comerciale ale caror valori
mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata; companiile si societatile nationale;
persoanele juridice care apartin unui grup de societati si intra in perimetrul de consolidare de catre o
societate-mama care aplica Standardele internationale de raportare financiara.
(3) Sunt auditate si situatiile financiare intocmite de entitatile care au aceasta obligatie conform
legislatiei specifice acestora.
(4) Sunt supuse, de asemenea, auditului financiar situatiile financiare intocmite in vederea efectuarii
operatiunilor de fuziune, divizare sau a incetarii activitatii persoanelor care au obligatia auditarii
situatiilor financiare anuale.
(5) Prin ordin al ministrului economiei si finantelor pot fi stabilite si alte cazuri in care situatiile
financiare anuale sunt supuse auditului financiar.
Art. 35.- (1) Persoanele juridice care organizeaza contabilitatea in partida dubla trebuie sa publice,
potrivit prevederilor legale, situatiile financiare anuale. Fac obiectul publicarii situatiile financiare
anuale, raportul administratorilor si raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz.
Aceste prevederi se aplica si sucursalelor inregistrate in Romania care apartin unor persoane juridice
cu sediul in strainatate, precum si societatilor-mama care intocmesc situatii financiare anuale
consolidate.
(2) Actionarii si angajatii unei societati au dreptul sa se informeze in legatura cu situatiile financiare
anuale la sediul social al societatii sau al societatii-mama, fara nicio discriminare.
(3) Situatiile financiare anuale se pastreaza timp de 10 ani.
(4) In caz de incetare a activitatii persoanelor prevazute la art. 1, situatiile financiare anuale, precum si
registrele si celelalte documente la care se refera art. 25 se predau la arhivele statului, in conformitate
cu prevederile legale in materie.
Art. 36. - (1) Termenele pentru intocmirea situatiilor financiare anuale sunt urmatoarele:
a) pentru societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale
de cercetare-dezvoltare, 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar;
b) pentru celelalte persoane prevazute la art. 1, 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar.
(2) Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului
Economiei si Finantelor sunt:
a) 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar, pentru persoanele prevazute la alin. (1) lit. a), cu
exceptia societatilor comerciale;
b) 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar, pentru persoanele prevazute la alin. (1) lit. b).
(3) Persoanele care de la constituire nu au desfasurat activitate, cu exceptia societatilor comerciale,
precum si cele aflate in lichidare, potrivit legii, vor depune o declaratie in acest sens, in termen de 60
de zile de la incheierea exercitiului financiar, la unitatile teritoriale ale Ministerului Economiei si
Finantelor.
(4) Institutiile publice si celelalte persoane juridice, ai caror conducatori au calitatea de ordonator de
credite, depun un exemplar din situatiile financiare trimestriale si anuale la organul ierarhic superior, la
termenele stabilite de acesta.
(5) Autoritatile publice, ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, institutiile publice finantate integral din venituri proprii, ai caror conducatori au calitatea de
ordonator principal de credite, precum si directiile generale ale finantelor publice judetene si a
municipiului Bucuresti, pentru situatiile financiare centralizate pe ansamblul judetului si al municipiului
Bucuresti privind executia bugetelor prevazute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind
finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, depun la Ministerul Economiei si
Finantelor un exemplar din situatiile financiare trimestriale si anuale, potrivit normelor emise de
acesta, la urmatoarele termene:
a) in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar;
b) in termen de 45 de zile de la incheierea trimestrului de referinta.
Art. 37. - (1) Pentru asigurarea informatiilor destinate sistemului institutional al statului, societatile
comerciale depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor o raportare anuala, al
carei continut se stabileste prin ordin al ministrului economiei si finantelor.
(2) Raportarea anuala se depune la unitatile teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor, in
termen de 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar, insotita de dovada predarii situatiilor
financiare anuale la oficiul registrului comertului, pentru publicare.
CAPITOLUL V
Contabilitatea Trezoreriei Statului si a institutiilor publice
Art. 38. - (1) Contabilitatea Trezoreriei Statului se organizeaza si functioneaza pe principiul executiei
de casa si asigura inregistrarea operatiunilor de incasari si plati in conturi de venituri si cheltuieli
deschise pe bugete, ordonatori de credite si subdiviziunile clasificatiei bugetare stabilite de Ministerul
Economiei si Finantelor.
(2) In contabilitatea Trezoreriei Statului se deschid, pe seama ordonatorilor de credite, conturi distincte
pentru creditele deschise si repartizate si pentru cheltuielile efectuate din bugetul de stat, bugetul
asigurarilor sociale de stat, bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetul
asigurarilor pentru somaj, bugetele locale, precum si conturi de disponibilitati din care se pot efectua
plati.
(3) Contabilitatea Trezoreriei Statului asigura informatii cu privire la derularea executiei bugetare in
conditii de echilibru financiar, aprobata anual prin lege pentru fiecare buget, precum si in limita
disponibilitatilor aflate in conturi.
(4) In contabilitatea Trezoreriei Statului se reflecta, in conturi distincte, imprumuturile de stat interne si
externe primite pentru finantarea deficitelor bugetare, precum si pentru alte actiuni prevazute de lege,
plasamentele financiare efectuate din contul curent general al Trezoreriei Statului, precum si
depozitele atrase de la institutiile financiare si de la persoane fizice.
(5) Contabilitatea Trezoreriei Statului se organizeaza in cadrul Ministerului Economiei si Finantelor si
al unitatilor sale subordonate si cuprinde operatiunile privind executia de casa a bugetului de stat,
bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate,
bugetului asigurarilor pentru somaj si bugetelor locale, gestiunea datoriei publice interne si externe,
precum si alte operatiuni financiare efectuate in contul organelor administratiei publice centrale si
locale.
(6) Organizarea si conducerea contabilitatii Trezoreriei Statului se efectueaza potrivit normelor emise
de Ministerul Economiei si Finantelor.
Art. 39. - (1) La incheierea exercitiului financiar, in contabilitatea Trezoreriei Statului se procedeaza la
incheierea executiei bugetare potrivit normelor metodologice emise de Ministerul Economiei si
Finantelor, dupa cum urmeaza:
a) incheierea executiei bugetului de stat se efectueaza de catre unitatile teritoriale ale Trezoreriei
Statului;
b) incheierea executiei bugetului asigurarilor sociale de stat se efectueaza de catre unitatile
Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse;
c) incheierea executiei bugetelor locale se efectueaza de ordonatorii principali de credite ai bugetelor
locale.
(2) Ministerul Economiei si Finantelor intocmeste trimestrial si anual bilantul general al Trezoreriei
Statului, in structura stabilita de acesta, care se aproba in conditiile legii.
Art. 40. - (1) Ministerul Economiei si Finantelor intocmeste anual bilantul institutiilor publice.
(2) Bilantul anual al institutiilor publice, in structura stabilita de Ministerul Economiei si Finantelor, se
prezinta Guvernului pentru adoptare odata cu contul general anual de executie a bugetului de stat.
CAPITOLUL VI
Contraventii si infractiuni
Art. 41. - Constituie contraventii la prevederile prezentei legi urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite
in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni:
1. detinerea, cu orice titlu, de bunuri materiale, titluri de valoare, numerar si alte drepturi si obligatii,
precum si efectuarea de operatiuni economice, fara sa fie inregistrate in contabilitate;
2. nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Economiei si Finantelor cu privire la:
a) utilizarea si tinerea registrelor de contabilitate;
b) intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru toate operatiunile efectuate,
inregistrarea in contabilitate a acestora in perioada la care se refera, pastrarea si arhivarea acestora,
precum si reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse;
c) efectuarea inventarierii;
d) intocmirea si auditarea situatiilor financiare anuale;
e) depunerea la unitatile teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor a situatiilor financiare
anuale;
f) intocmirea si depunerea la unitatile teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor a situatiilor
financiare periodice sau a raportarilor contabile stabilite potrivit legii;
g) nedepunerea declaratiei din care sa rezulte ca persoanele prevazute la art. 1 nu au desfasurat
activitate;
h) publicarea situatiilor financiare anuale, potrivit legii.
3. prezentarea de situatii financiare care contin date eronate sau necorelate, inclusiv cu privire la
identificarea persoanei raportoare;
4. nerespectarea prevederilor referitoare la intocmirea declaratiilor prevazute la art. 30 si 31;
5. nerespectarea prevederilor referitoare la obligatia membrilor organelor de administratie, conducere
si supraveghere de a intocmi si publica situatiile financiare anuale;
6. nerespectarea prevederilor referitoare la obligatia membrilor organelor de administratie, conducere
si supraveghere ale societatii-mama de a intocmi si publica situatiile financiare anuale consolidate.
Art. 42. - (1) Contraventia prevazuta la art. 41 pct. 2 lit. h) se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei
la 30.000 lei, cea prevazuta la pct. 1, cu amenda de la 1.000 lei la 10.000 lei, cele prevazute la pct. 2
lit. c), d), e), pct. 4 si 5, cu amenda de la 400 lei la 5.000 lei, cea prevazuta la pct. 6, cu amenda de la
10.000 lei la 30.000 lei, cele prevazute la pct. 2 lit. a) si b), cu amenda de la 300 lei la 4.000 lei, cea
prevazuta la pct. 2 lit. f), cu amenda de la 500 lei la 1.500 lei, cea prevazuta la pct. 3, cu amenda de la
200 lei la 1.000 lei, iar cea prevazuta la pct. 2 lit. g), cu amenda de la 100 lei la 200 lei. Criteriile in
functie de care se stabileste nivelul amenzii se coreleaza cu nivelul cifrei de afaceri, dupa caz.
(2) Amenda pentru neindeplinirea obligatiei prevazute la art. 41 pct. 2 lit. f) este de la 1.000 lei la 3.000
lei, daca perioada de intarziere pentru intocmirea si depunerea situatiilor financiare periodice este
cuprinsa intre 15 si 30 de zile lucratoare, si de la 1.500 lei la 4.500 lei, daca perioada de intarziere
depaseste 30 de zile lucratoare.
(3) Guvernul, la propunerea Ministerului Economiei si Finantelor, poate modifica nivelul amenzilor
prevazute la alin. (1) in functie de rata inflatiei.
(4) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de persoanele cu atributii de inspectie
fiscala si de comisarii Garzii Financiare, precum si de personalul altor directii din cadrul Ministerului
Economiei si Finantelor, stabilit prin ordin al ministrului economiei si finantelor.
(5) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor in cazul asociatiilor de proprietari se fac de
persoanele cu atributii de control din cadrul consiliilor locale ale municipiilor, oraselor, comunelor si ale
sectoarelor municipiului Bucuresti si de alte persoane anume imputernicite de consiliile judetene,
respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucuresti.
(6) Amenzile contraventionale prevazute la alin. (1) si (2) se suporta de persoanele vinovate.
(7) Contraventiilor prevazute la art. 41 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
cu modificarile si completarile ulterioare.
(8) In situatia in care in termen de 10 zile lucratoare de la aplicarea amenzii prevazute la alin. (2) nu
se depun situatiile financiare prevazute la art. 36 alin. (5), Ministerul Economiei si Finantelor va lua
urmatoarele masuri:
a) blocarea deschiderilor de credite bugetare pentru ordonatorii principali de credite ai bugetului de
stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului asigurarilor pentru somaj, bugetului Fondului
national unic de asigurari de sanatate si ai bugetelor locale;
b) blocarea conturilor de disponibilitati deschise la unitatile Trezoreriei Statului pe numele autoritatilor
si institutiilor publice finantate integral sau partial din venituri proprii.
(9) Se excepteaza de la prevederile alin. (8) urmatoarele operatiuni:
a) platile din fonduri externe nerambursabile sau finantari primite de la institutii ori organizatii
internationale pentru derularea unor programe si proiecte, precum si fondurile de cofinantare si
prefinantare aferente;
b) plata drepturilor salariale si a contributiilor aferente, precum si a drepturilor de asigurari si asistenta
sociala;
c) rambursarile de credite interne si externe, comisioanele si alte costuri aferente;
d) contributii si cotizatii catre organizatii internationale;
e) platile din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului si din Fondul de interventie la
dispozitia Guvernului, potrivit legii.
Art. 43. - Efectuarea cu stiinta de inregistrari inexacte, precum si omisiunea cu stiinta a inregistrarilor
in contabilitate, avand drept consecinta denaturarea veniturilor, cheltuielilor, rezultatelor financiare,
precum si a elementelor de activ si de pasiv ce se reflecta in bilant, constituie infractiunea de fals
intelectual si se pedepseste conform legii.
CAPITOLUL VII
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 44. - Ministerul Economiei si Finantelor si institutiile prevazute la art. 4 alin. (3) din prezenta lege
vor elabora si vor actualiza permanent reglementarile contabile aplicabile persoanelor prevazute la art.
1.
Art. 45. - Ministerul Economiei si Finantelor exercita controlul asupra modului in care se aplica
prevederile prezentei legi.
Art. 46. - Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 ianuarie 1992*).
___________
*) A se vedea si datele de intrare in vigoare a actelor normative modificatoare.
Art. 47. - Prevederile prezentei legi se aplica si subunitatilor fara personalitate juridica, cu sediul in
strainatate, ce apartin persoanelor prevazute la art. 1, cu sediul sau domiciliul in Romania, cat si
subunitatilor cu sediul in Romania, ce apartin unor persoane juridice ori fizice cu sediul sau domiciliul
in strainatate.
Art. 48. - (1) Dezvoltarea cadrului institutional in domeniul contabilitatii si al profesiei contabile se
realizeaza prin Consiliul Contabilitatii si Raportarilor Financiare. Modul de organizare si functionare,
atributiile si sursele de finantare ale acestuia se stabilesc prin regulamentul de organizare si
functionare a acestuia, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
(2) Directorul Directiei de reglementari contabile, precum si directorul general al Directiei generale de
metodologie contabila institutii publice sunt membri de drept ai Consiliului Contabilitatii si Raportarilor
Financiare.**)
___________
**) Directia de reglementari contabile si Directia generala de metodologie contabila institutii publice
sunt prevazute in structura organizatorica a Ministerului Economiei si Finantelor, conform anexei nr. 1
la Hotararea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si
Finantelor, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 49. - Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
- Decretul nr. 375/1956 privind reconstituirea actelor, documentelor si evidentelor cu continut financiar
pierdute, sustrase sau distruse, publicat in Buletinul Oficial nr. 22 din 4 august 1956;
- Hotararea nr. 1.885 din 28 decembrie 1970 cu privire la organizarea si conducerea contabilitatii,
atributiile si raspunderile conducatorului compartimentului financiar-contabil, publicata in Buletinul
Oficial nr. 156 din 29 decembrie 1970;
- Hotararea nr. 1.533/1973 privind formularele cu regim special, publicata in Buletinul Oficial nr. 189
din 2 decembrie 1973;
- Hotararea nr. 1.116/1975 privind imbunatatirea analizei pe baza de bilant, cresterea operativitatii si
calitatii informatiilor cu privire la rezultatele economico-financiare ale unitatilor socialiste de stat,
publicata in Buletinul Oficial nr. 127 din 5 decembrie 1975;
- Hotararea Guvernului nr. 252/1996 privind regimul diferentelor de curs valutar aferente capitalului
social in devize si alte operatiuni aplicabile incepand cu bilantul contabil cu termen de depunere pana
la 15 aprilie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 11 aprilie 1996, cu
modificarile ulterioare;
- Hotararea Guvernului nr. 483/1996 privind prestarea serviciilor in domeniul contabilitatii, verificarea si
certificarea bilantului contabil in baza prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 137 din 2 iulie 1996, cu modificarile ulterioare;
- Hotararea Guvernului nr. 22/1998 privind unele masuri pentru reflectarea in contabilitatea agentilor
economici a unor operatiuni economico-financiare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 34 din 29 ianuarie 1998;
- orice alte dispozitii contrare prevederilor prezentei legi.
NOTA:
Reproducem mai jos prevederile art. II si III din Legea nr. 259/2007 pentru modificarea si completarea
Legii contabilitatii nr. 82/1991, care nu sunt incorporate in forma republicata a Legii contabilitatii nr.
82/1991 si care se aplica, in continuare, ca dispozitii proprii ale Legii nr. 259/2007:
"Art. II. - (1) Aplicarea prevederilor art. 2 alin. (2) lit. d) si ale art. 27 alin. (3) din Legea contabilitatii nr.
82/1991, republicata, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, se suspenda pana la
data de 1 ianuarie 2009.
(2) Societatile comerciale vor depune un exemplar al situatiilor financiare aferente exercitiilor
financiare ale anilor 2007 si 2008 la unitatile teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor, in
termen de 150 de zile de la incheierea exercitiilor financiare respective. Societatile comerciale care de
la constituire nu au desfasurat activitate, precum si cele aflate in lichidare, potrivit legii, vor depune o
declaratie in acest sens, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar.
Art. III. - La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
a) alin. (1) al art. 27 si anexa nr. 3 din Normele de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea
tichetelor de masa, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 5/1999, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 26 din 25 ianuarie 1999;
b) lit. D si E din anexa nr. 3 la Normele metodologice privind inregistrarea in contabilitate a bunurilor
care alcatuiesc domeniul public al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale, aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 1.031/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 620 din
17 decembrie 1999."
Hotararea Guvernului nr. 1051/2008 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara
garantat in plata a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 649 din 12.09.2008.
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 159 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 -
Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1. - Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 540 lei lunar, in perioada
1 octombrie-31 decembrie 2008, pentru un program complet de lucru de 170 de ore in medie pe luna,
reprezentand 3,176 lei/ora.
Art. 2. - Incepand cu data de 1 ianuarie 2009, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se
stabileste la 600 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 170 de ore in medie pe luna in anul
2009, reprezentand 3,529 lei/ora.
Art. 3. - In luna iunie 2009, Guvernul, impreuna cu partenerii sociali, va analiza valoarea realizata a
castigului salarial mediu brut lunar corespunzator primelor 4 luni. In situatia in care se constata abateri
mai mari de 5% intre castigul salarial mediu brut lunar pe economie realizat fata de cel prognozat pe
intregul an, Guvernul va modifica prin hotarare salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, de
la 1 iulie 2009, astfel incat ponderea acestuia in castigul salarial mediu brut lunar sa fie 33%.
Art. 4. - Pentru personalul din sectorul bugetar, nivelul salariului de baza, potrivit incadrarii, nu poate fi
inferior nivelului salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata prevazut la art. 1 si 2.
Art. 5. - (1) Stabilirea, pentru personalul incadrat prin incheierea unui contract individual de munca, de
salarii de baza sub nivelul celui prevazut de art. 1 si 2 constituie contraventie si se sanctioneaza cu
amenda de la 1.000 lei la 2.000 lei.
(2) Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii prevazute la alin. (1) se fac de catre personalul
Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse, prin inspectoratele teritoriale de munca judetene si
al municipiului Bucuresti, imputernicit, dupa caz, prin ordin al ministrului muncii, familiei si egalitatii de
sanse.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 6. - (1) Prezenta hotarare intra in vigoare la data de 1 octombrie 2008.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, Hotararea Guvernului nr. 1.507/2007 pentru
stabilirea salariului de baza minim brut pe tara, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
877 din 20 decembrie 2007, se abroga.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
---------------
Ministrul muncii, familiei si egalitatii de sanse,
Paul Pacuraru
p. Ministrul economiei si finantelor,
Eugen Teodorovici,
secretar de stat
Bucuresti, 10 septembrie 2008.
Nr. 1.051
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu